معرفی حیات وحش ایران در وبلاگ
تاریخ : دو شنبه 3 تير 1392
نویسنده : محمد زارعی

مشخصات ظاهری: این پرنده 60 سانتیمتر طول دارد و تقریبا هم اندازه ی میش مرغ ماده است. از زنگوله بال بسیار بزرگتر و متفاوت با آن و از نظر شکل ظاهری شبیه بوقلمون است. به طور کلی، پرو بال، قهوه ای شنی، زیر تنه خاکستری سفید با دسته پرهای سیاه و سفید بلند که از دوطرف گردن آویزان است و حالت دامن مانندی دارد. چشم ها زرد و درشت است و هنگام قوز کردن، هماهنگی کاملی با محل شنزار دور و برخود پیدا می کند. انتهای شاهپرهای بال سیاه است و زمستان ها، سطح پشتی شاهپرهای ثانویه سفید می شود. پروازش سنگین و آهسته است و بال های باریک و دم نسبتا بلندی دارد. هنگام تولید مثل پرنده ای منزوی است و در بقیه ی اوقات در گروه های کوچک دیده می شود.

صدا: صدای این پرنده بسیار آرام است.

زیستگاه: این پرنده در مناطق شنی و تپه ماهورهای ریگزار، بیابان ها و نواحی کویری با بوته های پراکنده یا علف های کوتاه و حاشیه ی گندمزار به سر برده و روی زمین آشیانه می سازد. در ایران، به صورت بومی، و مهاجر دیده می شود.

حفاظت:این پرنده در زمره ی پرندگان حمایت شده است، اما ب سبب علاقه ی شیوخ عرب به شکار آن به وسیله ی شاهین و بالابان، جمعیت آن کاهش زیادی پیدا کرده است، بنابراین، باید برنامه ریزی دقیق جهت حفاظت و جلوگیری از هر گونه شکار و صید آن به عمل آید.

 


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: پرندگان , ,
تاریخ : دو شنبه 3 تير 1392
نویسنده : محمد زارعی

 مشخصات ظاهری: پرنده ی نر، 100 سانتیمتر و پرنده ماده، 80 سانتیمتر طول دارد و به آسانی ا زجثه ی بزرگ، گردن بلند و کلفت، پاهای بلند و گام برداشتن با وقارش، شناخته می شود. در پرنده ی نر، سرو گردن خاکستری با دو دسته پرسفید سبیل مانند و بلند، روتنه ی قهوه ای مایل به قرمز بلوطی پهن دور سینه ؛ دیده می شود. پرنده ی ماده و نابالغ از پرنده ی نر کوچکتر و فاقد نوار بلوطی سینه است. در پرواز، بال های هر دو جنس سفید، شاهپرهای سیاه رنگ با گردن و پاهای کشیده، که در طول بدن قرار می گیرد؛ دیده می شود. با افزایش سن پرنده ی نر، نوار بلوطی سینه پهن تر می شود. پرواز قوی با بال های گسترده و عملکرد عقاب مانند، ودم کوتاه ، مشخصه ی پرنده ی آرام دشت های هموار است و اغلب در گروه های کوچک دیده می شود.

صدا: این پرنده عمدتا ساکت است، اما صدای عمق دار و خفه مانندی دارد.

زیستگاه: این پرنده در دشت های باز، استپ های مرتعی، مزارع و کشتزارها به سر برده و روی زمین آشیانه می سازد. در ایران، به صورت بومی و مهاجر دیده می شود.

حفاظت: این پرنده با وجود اینکه در زمره ی پرندگان نادر و در خطر انقراض محسوب شده و تحت حمایت قرار دارد، اما ضروری است که به طور کلی از شکار آن جلوگیری شده و برای حفاظت از محل های تولید مثل، آشیانه و تخم هایش در مناطق شمال غرب ایران، اقدامات جدی به عمل آید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: پرندگان , ,
تاریخ : یک شنبه 2 تير 1392
نویسنده : محمد زارعی

 مشخصات : سر تقريبا كوچك ،‌ بدن كمي كشيده ، پهناي پولك رسترال بيش از ارتفاع آن ، طول پولك پيشاني بيش از عرض آن ،‌ پولك پيشاني كوتاهتر از پولك آهيانه ، داراي يك پولك جلو چشمي و يك پولك عقب چشمي ، داراي يك پولك گيجگاهي ، لب بالا داراي 6 تا 7 پولك «دومين آن بزرگتر از سايرين» (سومين و چهارمين پولك لب بالا متصل به چشم) ،‌داراي دو جفت پولك چين متصل به هم ،‌ پولكهاي سطح پشتي 29 تا 39 رديف ، پولكهاي سطح شكمي نسبتاً بزرگ و 282 تا 373 عدد ،‌در نوزادان پولكهاي سطح پشتي به هم پيوسته ، صاف يا (فاقد تيغه) ،‌در مارهاي بالغ قسمت مياني پولك برجسته ، بدن در سطح پشتي زيتوني و در سطح شكمي زرد رنگ ، داراي حلقه‌هاي سياه رنگ و ممتد در سطح شكمي ، سطح پشتي داراي چند سري خال سياه در فواصل حلقه‌ها ، سطح بالاي سر سياه با شكل نعل اسبي زرد رنگ و ممتد تا قسمت پولكهاي جلو پيشاني ، انتهاي دم سياه .

حداكثر طول 180 سانتيمتر ، دم 14 سانتيمتر .
 

انتشار جغرافيايي : خليج فارس ، سواحل هندوستان ، سواحل فيليپين .
پراكندگي : خليج فارس


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: خزندگان , ,

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید